Saturday, September 17, 2011

tipikal.

ok, hari ini saya tak mahu cerita benda yang berbelit-belit menyukarkan kalian untuk faham tentang apa isi sebenar yang nak saya sampaikan.

tipikal. benda yang paling selalu kita dengar dan kita buat.

+++

"banyak gila homwek cikgu bagi. komfem aku tak boleh siap ni"

"weh, aku rasa benda ni susah la. aku rasa aku tak mampu buat"

"aku dengar abang-abang senior cakap biology susah. haishhhh"

"kalau nak sambung medik lepas spm karang, memang tak ahh!"\

+++

pasti kalian pernah mengungkapkan ungkapan-ungkapan tersebut kan? tidak pun kalian pernah mendengarnya sendiri dari mulut kawan-kawan kalian. ya memang benar semua orang akan berfikiran begitu sebelum mereka lakukan sendiri tugasan atau situasi yang mereka tak pernah tempuhi pun sebelum ini.

ya, saya akui. saya juga begitu.

jika dulu, saya fikir kelas sains-tulen adalah kelas yang amat susah untuk dibawa sehinggakan perkara tersebut membuatkan saya rasa seperti hendak menukar kelas semasa di awal-awal tahun 2010 yang lepas. saya juga rasakan saya tidak mampu membawa subjek-subjek di dalam aliran tersebut serta peratus kebarangkalian untuk saya lulus SPM adalah sangat tipis .

tapi saya SILAP.

apabila saya sendiri menempuhnya selepas itu, barulah saya tahu ia tidak sesukar yang saya sangkakan. kata peribahasa, alah bisa tegal biasa. kini, ia sudah menjadi darah daging saya dan sudah bersatu dengan jiwa saya dan memang fuhhh mind-setting saya terus berubah selepas itu. dan saya langsung tak ingat fasal kesusahan yang saya setkan sebelum saya menjejak masuk ke dalam kelas sains tulen ini. alhamdulillah. tuhan itu maha mengetahui apa yang terbaik buat kita.

so, you got why i mean?

konklusinya dekat sini, tak ada benda dalam dunia ini yang senang, bahkan nak buang air besar sendiri pun susah. janganlah kita sering menetapkan kesusahan dalam kotak fikiran kita sebelum kita tempuhi sendiri situasi-siatuasi yang kita langsung tak pernah tempuhi sebelum ini.

JUST THINK POSITIVE!







Share |

0 Terbunuh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...